Oferta - ocena i szacowanie ryzyka
Oferta szczegółowa - ocena i szacowanie ryzyka
Zarządzanie ryzykiem.
Identyfikacja, analiza, mitygacja.
Ochrona informacji - Optymalizacja procesów - Doradztwo
Zobacz jak możemy Ci pomóc!
OCENA I SZACOWANIE RYZYKA DLA APLIKACJI/SYSTEMU (RÓWNIEŻ NA ETAPIE PROJEKTU)
Usługa:
Identyfikacja zagrożeń dla bezpieczeństwa funkcjonowania organizacji wynikających ze stosowania aplikacji/systemu badana pod kątem podatności technicznych, informatycznych, realizacji procesu w którym aplikacja jest stosowana i spełnienia wymogów prawnych zarówno na etapie projektowania rozwiązania jak i dla wdrożonych rozwiązań.
Wartość dla organizacji:
Niezależna ocena systemu przez zewnętrznych ekspertów.
Rekomendacje w jaki sposób zmniejszyć poziom zagrożenia.
Kontrola ryzyka związanego ze stosowaną aplikacją.
Ograniczenie kosztów związanych z wprowadzeniem późniejszych zmian w systemie w przypadku wdrażania nowego systemu.
Celem wykonania usługi jest:
Minimalizacja wpływu ryzyk na funkcjonowanie organizacji wynikających ze wdrażania bądź korzystania z badanej aplikacji/systemu.
Wynik końcowy:
Bieżące zalecenia co do konstrukcji aplikacji/systemu minimalizujące ryzyka dla organizacji.
Raport z oceną końcową stanu aplikacji/systemu, zawierający:
spis zidentyfikowanych i zminimalizowanych podatności aplikacji/systemu,
spis zidentyfikowanych i akceptowanych podatności aplikacji/systemu,
szacowny wpływ na organizację,
zastosowane i proponowane działania zmniejszające poziom ryzyka,
szacowane koszty działań prewencyjnych.
Zakres działania:
Identyfikacja ryzyk jakie niesie dla organizacji korzystanie z aplikacji/systemu (w tym: stosowane technologie, otoczenie zewnętrzne, wymogi prawne, wymogi procesu).
Ocena konfiguracji systemu operacyjnego, bazy danych, aplikacji i komponentów oprogramowania, komunikacji pomiędzy elementami systemu.
Szacowanie prawdopodobieństwa wystąpienia straty biorąc pod uwagę uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne.
Szacowanie wielkości strat.
Propozycja działań minimalizujących ewentualną możliwą do wystąpienia stratę.
Szacowanie kosztów działań minimalizujących ryzyko.
Opcjonalnie - weryfikacja wprowadzonych zmian.
OCENA I SZACOWANIE RYZYKA PROCESU
Usługa:
Identyfikacja zagrożeń dla bezpieczeństwa organizacji w ocenianym procesie funkcjonującym w firmie pod kątem przebiegu procesu, wymaganych kontroli, wymagań prawnych, stosowanych aplikacji, zagrożeń technicznych.
Wartość dla organizacji:
Niezależna ocena procesu przez zewnętrznych ekspertów.
Rekomendacje w jaki sposób zmniejszyć poziom zagrożenia.
Kontrola ryzyka związanego funkcjonującym planowanym procesem.
Optymalizacja przebiegu procesu.
Celem wykonania usługi jest:
Minimalizacja wpływu ryzyka na organizację korzystającą z badanego procesu.
Wynik końcowy:
Raport z oceną procesu, zawierający:
spis zidentyfikowanych podatności procesu,
szacowny wpływ na organizację,
proponowane działania zmniejszające poziom ryzyka,
szacowane koszty działań prewencyjnych.
Zakres działania:
Identyfikacja ryzyk jakie niesie dla organizacji proces (w tym: stosowane technologie, otoczenie zewnętrzne, wymogi prawne, wymogi procesu).
Ocena konfiguracji systemu operacyjnego, bazy danych, aplikacji i komponentów oprogramowania, komunikacji pomiędzy elementami systemu stosowanych w procesie.
Szacowanie prawdopodobieństwa wystąpienia straty biorąc pod uwagę uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne.
Szacowanie wielkości strat.
Propozycja działań minimalizujących ewentualną możliwą do wystąpienia stratę.
Szacowanie kosztów działań minimalizujących ryzyko.
Opcjonalnie - weryfikacja wprowadzonych zmian.
OCENA I SZACOWANIE RYZYKA W ORGANIZACJI / FIRMIE LUB W SZCZEGÓLNYCH OBSZARACH JEJ DZIAŁALNOŚCI
Usługa:
Raport oceny ryzyka z oceną wpływu zidentyfikowanych ryzyk na organizacje, oceną kosztów działań minimalizujących.
Wartość dla organizacji:
Zewnętrzna, niezależna ocena zagrożeń.
Zbudowanie świadomości zagrożeń.
Niezależna ocena kosztów działań zmniejszających ryzyko.
Spojrzenie z zewnątrz organizacji na procesy zewnętrzne.
Świadome zarządzanie ryzykiem.
Odciążenie zasobów własnych organizacji od zadań nie będących podstawą realizowanego biznesu.
Celem wykonania usługi jest:
Identyfikacja ryzyk oraz grup ryzyk jakie występują w firmie lub badanym obszarze.
Szacowanie prawdopodobieństwa wystąpienia straty biorąc pod uwagę uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne.
Szacowanie wielkości strat.
Propozycja działań minimalizujących ewentualną możliwą do wystąpienia stratę.
Szacowanie kosztów działań minimalizujących ryzyko.
Wynik końcowy:
Raport z listą ryzyk, szacownym wpływem na organizację, zalecanymi działaniami naprawczymi.
Zakres działań:
Szkolenie wstępne dotyczące zarządzania ryzykiem w firmie.
Określenie obszarów oceny ryzyka w porozumieniu z managementem organizacji.
Omówienie i wybór metod szacowania ryzyka.
Zastosowanie wybranych metod przy współpracy z pracownikami i współpracownikami firmy.
Zebranie informacji poprzez wywiady z pracownikami, analizę istniejącej dokumentacji procedur.
Wnioski.
Definicje:
Ryzyko: potencjalna możliwość oddziaływania zagrożenia na podatności danego elementu aktywów w sposób wyrządzający szkodę organizacji. Miarą ryzyka jest połączenie prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzenia i jego skutków.
Analiza ryzyka: systematyczne wykorzystanie informacji w celu identyfikowania źródeł ryzyka i szacowania jego poziomu (ISO/IEC Guide 73:2002)
Szacowanie ryzyka: jest całościowym procesem służącym do zidentyfikowania źródeł ryzyka, oszacowania wielkości ryzyka oraz porównywania oszacowanej wielkości ryzyka z zadanymi kryteriami w celu określenia wpływu ryzyka na badaną organizację. (całość procesu analizy ryzyka i oceny ryzyka ISO/IEC Guide 73:2002)
Zarządzanie ryzykiem: to ogół czynności które musi podjąć organizacja aby kontrolować ryzyka na jakie jest narażona, zmniejszyć wpływ ryzyka na jej funkcjonowanie i podejmować optymalne decyzje co do kosztów ochrony przed wpływem ryzyka na działanie organizacji.
Menedżer ryzyka: osoba nadzorująca ogół czynności jakie musi podjąć firma, aby zarządzać ryzykiem na jakie jest narażona organizacja, w tym obniżać stopień wpływu ryzyka na funkcjonowanie organizacji przy współpracy z kierownictwem firmy.
Polityka bezpieczeństwa: dokument, którego posiadanie przez firmę wymagane jest przepisami prawa, jeżeli firma jest administratorem danych osobowych w jakiejkolwiek formie - Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 (Dz.U. z 2004 nr 100, poz.1024) na podstawie U stawy o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 (Dz.U. z 2002 nr 101, poz.926, nr 153 poz. 1271). Obejmuje w szczególności:
wykaz budynków, pomieszczeń lub części pomieszczeń, tworzących obszar, w którym przetwarzane są dane osobowe;
wykaz zbiorów danych osobowych wraz ze wskazaniem programów zastosowanych do przetwarzania tych danych;
opis struktury zbiorów danych wskazujący zawartość poszczególnych pól informacyjnych i powiązania między nimi;
sposób przepływu danych pomiędzy poszczególnymi systemami;
określenie środków technicznych i organizacyjnych niezbędnych dla zapewnienia poufności, integralności i rozliczalności przetwarzanych danych.
Instrukcja zarządzania systemem informatycznym: instrukcja określająca sposób zarządzania systemem informatycznym, służącym do przetwarzania danych osobowych : dokument, którego posiadanie przez firmę wymagane jest przepisami prawa, jeżeli firma jest administratorem danych osobowych w formie elektronicznej, jako dodatkowy do polityki bezpieczeństwa i spójny z polityką bezpieczeństwa - Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 29 kwietnia 2004 (Dz.U. z 2004 nr 100, poz.1024) na podstawie U stawy o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 (Dz.U. z 2002 nr 101, poz.926, nr 153 poz. 1271). Obejmuje w szczególności:
procedury nadawania uprawnień do przetwarzania danych i rejestrowania tych uprawnień w systemie informatycznym oraz wskazanie osoby odpowiedzialnej za te czynności;
stosowane metody i środki uwierzytelnienia oraz procedury związane z ich zarządzaniem i użytkowaniem;
procedury rozpoczęcia, zawieszenia i zakończenia pracy przeznaczone dla użytkowników systemu;
procedury tworzenia kopii zapasowych zbiorów danych oraz programów i narzędzi programowych służących do ich przetwarzania;
sposób, miejsce i okres przechowywania:
elektronicznych nośników informacji zawierających dane osobowe,
kopii zapasowych, o których mowa w pkt 4,
sposób zabezpieczenia systemu informatycznego przed działalnością oprogramowania, o którym mowa w pkt III pod punkt 1 załącznika do rozporządzenia;
sposób realizacji wymogów, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 4;
procedury wykonywania przeglądów i konserwacji systemów oraz nośników informacji służących do przetwarzania danych.